‍Kaikilla ei ole varaa juhlia joulua – Suomen Punaisen Ristin, MLL:n ja Ylen Hyvä Joulumieli -keräyksen kampanjafilmi näyttää joulun lapsen näkökulmasta

December 15, 2022

Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton yhdessä Ylen kanssa toteuttama Hyvä Joulumieli -keräys tukee vähävaraisia lapsiperheitä ja nostaa esiin lapsiperheköyhyyttä Suomessa. Tonto Helsinki suunnitteli ja tuotti kampanjan yhdessä Suomen Punaisen Ristin kanssa.

Hyvä Joulumieli -kampanjan luovasta suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi Punaisen Ristin suunnittelutiimi yhdessä markkinoinnin ja viestinnän tuotantotoimisto Tonto Helsingin kanssa. Kampanjafilmin ohjasi Viivi Huuska.

“Ideamme jalostui yhteistyössä ohjaajan ja tuotantoyhtiön suunnittelijoiden kanssa kampanjaa tukevaksi visuaaliseksi kokonaisuudeksi”, sanoo Punaisen Ristin AD Anu Niiranen.

“Saumaton yhteistyö asiakkaan kanssa sekä loistavan työryhmän yhteishenki johtivat mieleenpainuvan ja ajattoman tarinan syntyyn. Toivottavasti filmillä kerrottu tarina kannustaa muitakin yrityksiä ja ihmisiä hyviin tekoihin”, jatkaa Tonto Helsingin vastaava tuottaja Juhana Salminen.

Hyvä Joulumieli -keräys järjestetään vuonna 2022 jo 26. kerran. Keräyksellä autetaan lapsiperheitä, jotka ovat joutuneet vaikeaan tilanteeseen esimerkiksi työttömyyden, ylivelkaantumisen, perheen pienituloisuuden, perheenjäsenen sairauden tai jonkin kriisitilanteen vuoksi.

Hyvä Joulumieli -keräykseen voi osallistua jouluaattoon saakka. Keräysaika on 17.11.–24.12.2022. Keräykseen voi kuitenkin lahjoittaa myös läpi vuoden. Tämän vuoden keräystavoite on 1,5 miljoona euroa, jonka avulla jaetaan 70 euron arvoisia lahjakortteja 21 000 perheelle. Vuosien varrella keräyksellä on tuettu jo satojatuhansia perheitä. Lisäksi keräyksen myötä lapsiperheköyhyys on nostettu puheenaiheeksi julkiseen keskusteluun ja päättäjien tietoisuuteen.

Hyväntekeväisyyshengessä oman työpanoksensa antoivat keräykseen James Post, Grade One, VILD Music, Valofirma, ohjaaja Viivi Huuska, kuvaaja Petteri Lappalainen, valokuvaaja Ville Salminen sekä toteutukseen osallistunut työryhmä.

Linkit suoraan videoihin:

suomeksi: youtube.com/watch?v=8RFgTvn75jo

ruotsiksi: https://www.youtube.com/watch?v=1spi6xQe9JU

Suomen Punaisen Ristin Youtube: youtube.com/suomenpunainenristi

Keräykseen voi osallistua Hyvä Joulumieli -sivustolla osoitteessa https://hyvajoulumieli.fi/

Työryhmä:

Suunnittelijat: Anu Niiranen, Tiina Leinonen / Punainen Risti

Executive Producer: Juhana Salminen @prod.juhanasalminen

Producer: Kari Pohto @ciidlag

Production Assistant: Pilvi Lysmä @pilviimariaa

Director: Viivi Huuska @vitunviivi

Käsikirjoitus: Tiina Leinonen / Punainen Risti

DOP: Petteri Lappalainen @petterilappalainen

1AC: Aki Virtanen

Gaffer: Timo Haapasaari @timohaapasaari

Valoteknikko: Vladimir Krestjanoff

Valoteknikko: Jussi Vesanto

Recorder: Ville-Matti Koskiniemi

Muah: Piia Hiltunen @piiahiltunenartist

Stylist: Emma Sarpaniemi @emmasarpaniemi

Set Designer: Otto Lume @otto.lume

Edit: Mikko Löppönen / James Post

Grade: Juhani Vuorisalo / Grade One @gradeone.fi

Sound Design: Vild Music @vildmusic

Camera equipment & Light @valofirma

Mannerheimin Lastensuojeluliiton rahankeräyslupa: RA/2020/1486/23.11.2020. Lisätietoja: mll.fi/rahankerayslupa/

Suomen Punaisen Ristin rahankeräyslupa: RA/2020/1407/9.11.2020 koko maassa lukuun ottamatta Ahvenanmaata. Ålands landskapsregering, lupa nro ÅLR 2021/8473/12.10.2021. Lisätietoja: punainenristi.fi/kerayslupa

Kerätyt varat käytetään Hyvä Joulumieli -keräyksen tuotoilla hankittaviin vähävaraisille lapsiperheille jaettaviin ruokalahjakortteihin.