Toimistokoira Tove haukkuu duunit ja paimentaa tontolaisia

June 28, 2022

Tonton toimistolla tassuttelee hellyyttävä Islanninlammaskoira Tove. Ennen mediatuotantopuolelle siirtymistä, Toven esi-esi-isät viihtyivät muinoin norjalaisten viikinkien seurassa ja risteytyivät sittemmin 800-luvulla Islannin karuihin oloihin karaistuneiden islantilaisten haukkujen kanssa. Tänä päivänä Tove viihtyy kuitenkin hyvin tontolaisten seurassa Laivurinkadulla.

Koiranpäivät toimistolla vaativat samaa otetta kuin viikinkiaikoina, eikä raskas työ lopu tekemällä – on ehdittävä paimentamaan tontolaisia, haukkumaan kaikki duunit sekä ottamaan vastaan rapsutukset ja hellittelyt.

Tämän sydäntenvalloittajan rodulle on ominaista olla iloinen, ystävällinen, utelias, leikkisä ja peloton – ihan kuin Tonton ihmislajillekin. Hurmaava leidi sopii siis täydentämään tiimiä erinomaisesti.

Ei pidä unohtaa mainita myös Toven ällistyttävää erikoistaitoa: hän osaa nimittäin nähdä mitä kummallisemmat asiat haukkumisen arvoisina, erityisesti liikennevalot ja mittanauhat. Lempi ihmisekseen hän mainitsee omistajansa Bedan.

"Ei haukku haavaa tee", summaa Tove ja jatkaa muihin kiireisiin.