Villen matka tuottajaksi sai tuulta vauvapurjeisiin äidinmaidosta

May 11, 2022

Ville Salminen on yksi Tonton perustajajäsenistä ja pitkän linjan tuottaja. Vuosia alalla on vierähtänyt jo yli 20, ja kilometreihin on mahtunut elokuva- ja mainostuotantoja niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä aluevesillä. Tontolla Ville hoitaa monipuolisesti tuotantojen lisäksi vuosien kokemuksella myös konseptointia, valokuvausta sekä ohjaa erittäin mielellään.

Ville on komea, hyväntuulinen, idearikas ja luova tuottaja, joka saa ihmiset tunteiden valtaan tarinan, kuvan ja äänen avulla. Periksiantamattoman can-do -asenteen tyyppinä Villellä on plakkarissa laaja skaala erilaisia projekteja, mukaan lukien niin yhteistyöt YK:n kanssa ja mainostuotannot aina Euroopasta Thaimaan kautta Hollywood-starboihin.

“Minulla on aina ollut piukeeta intoa suunnittelun puolelle. Suunnittelun kautta pääsen vaikuttamaan kokonaisuuksiin paremmin kuin toteuttamalla valmiita suunnitelmia. Tuottajan hommissa olen alusta asti ollut myös suunnittelussa mukana”, virkkoo Salmisen Ville mielihaluistaan.

Innostus lähteä luovalle mainosalalle sai tuulta pikkuruisiin vauvapurjeisiin jo äidinmaidosta. Villen äiti on työskennellyt AD:nä koko ikänsä.  “Ihailen äitiäni, joka on eläkkeelle jäänyt pitkän linjan graafikko. Ihailen hänen ammatillista osaamista sekä periksiantamattomuutta hänen useissa töissään. Ihailen myös isääni; hänen rohkeutta tehdä juuri niitä asioita, mitä hän itse haluaa välittämättä muiden mielipiteistä, ja “tekemällä oppii matkan varrella” -asennetta. Kolmanneksi ihailen Ihmisiä, jotka ovat tinkimättömiä, mutta silti ystävällisiä, ajattelevaisia sekä huomioonottavaisia”, toteaa Ville ykskantaan.

Uran varrelle on mahtunut myös Villen ammatilliseksi kohokohdaksi tituleeraama stunt-kuskin rooli Nokian Renkaiden mainoksessa. Aallonpohja kuitenkin seurasi nopeasti, kun auto suistui lumipenkkaan ja hajosi. Rytinällä loppuneen ja lyhyeksi jääneen stunt-uran jälkeen onnistumisen myötätuulia ovat synnyttäneet erityisesti omat valokuvat hesarissa ja kadunvarsilla sekä ohjaustyöt televisiossa.

Villen sisäinen zen-tila löytyy purjeveneestä. Hänet voi löytää haaveilemasta purjevenekyydistä, jota subtrooppisilta korkeapainealueilta puhaltavat pasaatituulet kuljettavat kohti valloittamattomia matalapainealueita.

Lue Villen koko haastattelu vuoden 2022 ensimmäisestä Grafian jäsenlehdestä. → ​ https://www.grafia.fi/lehti/lehti/